منتديات سيفن ستارز
عزيزى الزائر نتمنى ان تكون فى تمام الصحة والعافية نتمنا ان تسجل معنا وانشاء الله تفيدنا وتستفيد منا المدير العام لمنتديات سيفن ستارز




 
الرئيسيةالبوابةاليوميةبحـثالتسجيلدخول
ارجو من الساده الاعضاء القدامى تعديل بيانتهم الشخصية
ياجماعة انصحكم بالدخول على المنتدى بالمتصفع العملاق Mozilla Firefox
مشاركتك بالموضوعات تعنى أنك قرأت قانون المنتدى ، وأنك تتحمل المسئولية الأدبية والقانونية عن نشر هذا الموضوع او الردود
تتقدم منتديات سيفن ستارز بأحر التهانى القلبية للأخت رونى المحامية المشرفة على المنتدى القانونى وذلك بمناسبة الزواج السعيد نسأل الله لها التوفيق فى حياتها وألف مليون مبروك لها ولزوجها الأستاذ /حسين إبراهيم حسين وعقبال البكارى وحياة سعيدة ملؤها التراحم والمحبة والقرب من الله
على السادة الأعضاء الإلتزام بالأقسام النوعية للمنتدى عند تقديم مساهماتهم حيث يكون كل موضوع داخل القسم الخاص به حتى يعطى الشكل المطلوب مع سهولة الوصول إليه لكل متصفح .فالموضوعات الخاصة بالمرأة داخل منتدى المرأة .والموضوعات التى تتحدث عن الإسلام توضع فى المنتدى الإسلامى   ...وهكذا ..ونشكر لكم حسن العمل .كما نشكركم على الأداء الممتاز داخل المنتديات..كما نحذر من الخوض أو التطرق لما يمس الغير أو التهجم أو إذدراء الأديان أو الخوض فى موضوعات سياسيه..المنتديات  أصلاً ..منشأة لتبنى وجهة النظر الأجتماعيه والإسلاميه لأهل السنة والجماعة دون التقليل من الغير بل الإحترام المتبادل..وللجميع ودون تميز بجنس أو نوع أو دين أو لون وشكراً لكم جميعاً...
إدارة المنتديات...سيفن ستارز.

شاطر | 
 

 لاتسخر من تهمة انتشر معناها اسمها خلق مناخ تشاؤمي في المجتمع

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
بنت مصر
عضو stars
عضو stars
avatar

اسم العضو : بنت مصر
الجنس : انثى عدد المساهمات : 1590
تاريخ الميلاد : 03/06/1980
تاريخ التسجيل : 03/04/2012
العمر : 36
المزاج عال العال

مُساهمةموضوع: لاتسخر من تهمة انتشر معناها اسمها خلق مناخ تشاؤمي في المجتمع    الإثنين سبتمبر 26, 2016 5:03 am

Islam Abbas
‏2‏ ساعتان · 

فيه ناس بتسخر شوية من موضوع تهمة انتشر معناها اسمها خلق مناخ تشاؤمي في المجتمع .
هحكيلكم حكاية مؤلمة يمكن ناس كتير متعرفهاش .. بعد الحرب الامريكيه الكوريه اللي بدأت في عام ١٩٥٠ لسنة ١٩٥٣ استطاعت كوريا انها تأسر عدد ضخم من الجنود الامريكيين المهم الجنود الاسري دول اتحطوا في معسكر حرب كاسري . فوجئ الامريكان ان فيه معسكر واحد مات منه ١٠٠٠ اسير ووصل معدل الموت ل ٣٨٪ وده كان اضخم رقم لموت نسبة مئوية من الاسري الامريكيين في تاريخ حروب امريكا كلهاز.. ييجي الصليب الاحمر للمعسكرات دي يلاقي ان اقل دوله استخدمت وسائل التعذيب للجنود الامريكييين كانت كوريا وكل يوم تحصل عشرات الوفيات ..
المهم مره في مرة الاسرى يموتوا .. وبعد كده سلموا الاحياء للصليب الاحمر الياباني .. لقوا ان الجنود اللي استلمهم الصليب مش عايزه تتواصل مع بعضها لدرجة ان كانت علاقة الاسير الامريكي بسجانه الكوري احسن من علاقته بزميل دفعته الامريكي .
عمل ايه الكوريين .. الكوريين استخدموا اسلوب قتل نفسي اسمه اليأس المطلق . يعني افضل اسيبك تيأس لغاية ماتصاب بمرض لوحدك فتموت لوحدك من غير ما اتعب في موتك وده كان اول تطبيق لليأس المطلق ..
ايه بقي طرق اليأس المطلق دي ؟
في واحد اسمه الجنرال ماير قال ان كل ده كان بتأثير تكتيكات حرب نفسية شيطانية طبقها بمهارة الكوريون الشماليون لخصها ماير في أربع نقاط:
- التشجيع على الوشاية.
- التشجيع على جلد الذات.
- قتل الروح الوطنية.
- عدم السماح بأي نوع من المساندة العاطفية الإيجابية.
نفس الجنرال قال إن الحرب النفسية التي مارسها الكوريون الشماليون على العسكريين الأمريكيين الأسرى، جعلتهم يعانون من أعراض مرض جديد .. يظهر ع الاسير .. يتعب شوية .. ميقاومش لانه يأس يأس مطلق فيموت بمنتهى السهولة.
كلمة خلق جو تشاؤمي ممكن تكون جديده .. كوميديه مغلفه بسخرية .. لكن جواها قاتل . احذروا ده .
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
لاتسخر من تهمة انتشر معناها اسمها خلق مناخ تشاؤمي في المجتمع
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات سيفن ستارز :: قسم الموضوعات العامة :: الموضوعات العامة-
انتقل الى: